Mini-symposium 'Doorstroom naar het hbo' - in 4 delen opgesplitst
Op 4 juni stond het symposium 'Doorstroom naar het hbo' gepland. Deze fysieke bijeenkomst kunnen we helaas door het Covid19 virus niet door laten gaan. Wel laten we - in delen - het symposium online doorgaan. Gedurende de maand juni kunt u van ons lezingen, workshops en filmpjes verwachten over het onderwerp doorstroom. Wij plaatsen alle links hieronder op de pagina.
Donderdag 4 juni
Op donderdag 4 juni trapt onze wethouder Onderwijs, Sport en Buitenruimte Hilbert Bredemeijer het 'symposium' af. Hij verzorgt een toespraak voor ons, ter inspiratie voor iedereen die betrokken is bij de overstap van havo/mbo naar hbo, juist in deze tijd.
Aansluitend wordt een muzikale bijdrage geleverd door de studenten van de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA), over kiezen en doorleren: hoe moeilijk is het om je weg te vinden en wie helpt je daarbij?
Ook komen leerlingen/studenten tussendoor aan het woord over hoe het is in deze tijd de overstap naar het hbo te maken.
Kijk hier om naar de aftrap van het online mini-symposium.
Donderdag 11 juni
Het Expertisepunt LOB deelt in juni met ons feiten en ervaringen over de doorstroom van het mbo/vo naar hbo
Vanuit verschillende onderzoekgegevens over de aansluiting van het mbo/vo naar het ho, wordt er aan de hand van praktisch voorbeelden en werkvormen gekeken naar de hbo vaardigheden en gezocht naar mogelijke oplossingen waar je morgen mee aan de slag kan.
Donderdag 18 juni
De workshop Effectief lezen, hoe leer je dat? wordt op 18 juni aangeboden door Janneke Kelter en Charlotte Amesz van het Taalcentrum van De Haagse Hogeschool.
Leesvaardigheid heeft een belangrijke bijdrage aan succesvol leren en studeren. Binnen het hbo verkrijgen studenten kennis en informatie door het lezen van artikelen, rapporten, studieboeken en andere teksten. Het gaat veelal om meer en om complexere teksten dan in het mbo en het voortgezet onderwijs. Dit vraagt van studenten de vaardigheid om hun leesgedrag af te stemmen op hun leesdoel. Wat hebben leerlingen en studenten nodig om die leesvaardigheid te ontwikkelen? Tijdens de workshop bespreken we verschillende leesdoelen en leesstrategieën om die doelen te realiseren. Vervolgens gaan de deelnemers zelf aan de slag met enkele leesstrategieën. Tot slot beantwoorden we de vraag hoe docenten kunnen bijdragen aan de leesvaardigheidsontwikkeling van hun leerlingen/ studenten. Hier kunt u zich aanmelden.